7فوریه 2022 - تحقیقات امیدوارکننده ی دانشگاه Toledo در اوهایو نشان می دهد که ممکن است بتوان دیابت نوع 1 را با برنامه ریزی مجدد سلول های ایمنی خود بیمار، برای بهبود پانکراس و بازیابی توانایی بدن برای ساخت انسولین، درمان کرد.

این پروژه که توسط دکتر Juan Jaume هدایت می شود، می تواند تحولی در مدیریت این بیماری ایجاد کند. دکتر Jaume، متخصص غدد، استاد پزشکی و مدیر مرکز تحقیقات دیابتوغدد این دانشگاه، گفت: این می تواند دیابت نوع1را از یک بیماری مادام العمر که نیاز به نظارت دقیق و تزریق روزانه انسولین دارد به وضعیتی که احتمالاً فقط با یک تزریق سلول های ایمنی قابل درمان است، تغییر دهد.

رویکرد Jaume بر فرآیندی نوآورانه ای به نام درمان ایمنی سلول‌هایCAR T ، متمرکز است.

در این رویکرد، سلول‌های ایمنی از خون بیمار جمع‌آوری می‌شوند و سپس در آزمایشگاه اصلاح می‌شوند تا یک هدف خاص در آنها به صفر برسند. پس از گذشت زمان برای تکثیر آنها، مجدداً این سلولهای اصلاح شده به بیمار تزریق می شوند.

سلول‌هایCAR T ، در حال حاضر با موفقیت در درمان برخی سرطان‌ها از جمله لوسمی و لنفوم استفاده می‌شوند. با این حال، سلول‌های CAR T تنظیمی دکترJaume ، قصد متوقف کردن یک پاسخ ایمنی خاص را دارند، نه تشدید یک پاسخ ایمنی.

بر خلاف دیابت نوع 2 که بسیار رایج تر است، و معمولاً در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شود و مشخصه ی آن ناتوانی بدن در استفاده ی مؤثر از انسولین است، در دیابت نوع1،پانکراس قادر به تولید انسولین نیست.

پرفسور Jaume، گفت: دیابت نوع1 نوعی بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی به لوزالمعده حمله می کند و سلولهای بتا را از بین می برد در نتیجه از تولید انسولین جلوگیری می کند. ما این سلول‌های ایمنی تنظیم‌کننده را می‌گیریم و به آنها یک آدرس GPS به جزایر تولیدکننده انسولین پانکراس می‌دهیم، جایی که پاسخ ایمنی را متوقف می‌کنند و به سلول‌های هدف یعنی سلولهای بتا اجازه می‌دهند دوباره تکثیر شوند و انسولین تولید کنند. اگر بتوانیم یک سلول ایمنی تنظیم‌کننده را دقیقاً به جایی که می خواهیم، هدایت کنیم، و به جای کشتن سلولها، اجازه ی ترمیم جمعیت سلولی را می­دهیم، آن‌وقت می‌توانیم برای بیماری درمانی داشته باشیم.

سال گذشته، آزمایشگاه پرفسور Jaume، یک مطالعه در مقیاس کوچک را تکمیل کرد که نشان می داد درمان با سلول‌های CAR T تنظیمی آنها می‌تواند به طور کامل بیماری را در موش‌هایی که Jaume و همکارانش قبلاً برای تقلید از بیماری کامل دیابت نوع 1 انسانی پرورش داده بودند، معکوس کند.

در حالی که این مقاله هنوز توسط داوران یک مجله علمی در حال بررسی است، یافته های پرفسورJaume ، همراه با یک درخواست ثبت اختراع برای درمان، برای جلب توجهیک سازمان بشردوستانه جهانی به نام the Leona M. and Harry B. Helmsley Charitable Trust، که سرمایه گذاری هنگفتی را در مراحل اولیه یتحقیقات دیابتنوع 1انجام می دهد، کافی بود.

در ماه دسامبر، هلمزلی به پرفسور Jaume کمک مالی اعطا کرد تا مطالعه ی 30 روزه قبلی خود را بر روی حیوانات به عنوان یک آزمایش پیش بالینی شش ماهه تکرار کند، تا نه تنها اثربخشی درمان را نشان دهد، بلکه اطلاعات ایمنی بیشتری را نیز جمع‌آوری کند. هم­زمان، گروهJaume ، تأثیر این درمان را بر روی سلول های انسانی در آزمایشگاه مطالعه خواهد کرد.

محققان امیدوارند داده‌های اضافی بتواند این درمان را به مراحل اولیه آزمایشات انسانی نزدیک‌تر کند.

پرفسور Jaume، گفت: البته این کار کمی طول می کشد، اما من واقعاً مطمئن هستم که ما در مسیر درستی هستیم. در عرض 20 روز، موش‌های ما دوباره شروع به ساخت انسولین کردند. ما نمی‌دانیم چه پاسخی در انسان خواهد داشت، اما هدف این است: ما می‌خواهیم این درمان را در دسترس انسان‌ها قرار دهیم.

منبع:

https://med1calxpress.com/news/2022-02-reprogramm1ng-pat1ent-1mmune-cells-pancreas.html